סאונד וצלילים הם חלק בלתי נפרד מחיינו. ברכב, ברדיו של נהג האוטובוס, בחנות הבגדים או אצל השכנים - מוזיקה בוקעת היא חלק משגרת חיינו בין אם אנחנו ערים לכך ובין אם לאו.
מה הסיבה לשימוש הכה נפוץ מצד מסעדות במוסיקת רקע לקהל לקוחותיהן באופן מכוון?
ידוע לכל כי שימוש באמצעים חושיים בצורה חכמה ומותאמת, הופך את שהיית הלקוחות בעסק לחיובית ומהנה ובדרך כלל גם ארוכה יותר. וכפועל יוצא מזה, אותם לקוחות גם קונים יותר. הדבר נכון לגבי שימוש בחוש הריח, חוש המישוש, הראייה וגם השמיעה. וכאן נכנסת המוזיקה לתמונה.
מחקר מקיף וארוך טווח שנערך על ידי חוקרים מ HUI במסעדות בדק ומצא: מסעדות המשכילות להשמיע מוזיקת רקע שתואמת ומשקפת היטב את תרבות וחזון העסק, עשויות להגדיל את המכירות שלהן בעד 9 אחוזים!
ממצא בולט נוסף שעלה הוא העובדה שאי השמעה כלל של מוזיקת רקע, עדיפה על השמעת מוזיקה פופולרית אקראית שלא הושקעה בה כל מחשבה.
היכולת להתאים מוזיקה למותג אינה דבר של מה בכך ומצריכה הרבה שיעורי בית מצד בעלי מסעדות. חלק נכבד מאותם שיעורי בית ובעיקר של בעלי רשתות להם הרבה סניפים שמגישים אוכל ומשרתים המוני לקוחות, הוא המחקר עצמו. אחד בולט ומרכזי נערך על פני רשת מוכרת בתחום. במחקר הענק שנפרס על גבי 16 הסניפים של אותה חברה ובמשך מספר חודשים, נבדקו היקפי המכירות כאשר נוגנה ברקע מוזיקה אקראית וכאשר נוגנה מוזיקה ייעודית שהותאמה בקפידה למותג. התוצאות הראו ניצחון ברור של למעלה מ-9 אחוזים בהיקף המכירות לטובת המוזיקה שנבחרה באופן סלקטיבי מובהק.
פרופסור סוון אולוב דאונפלד, ממובילי אותו מחקר, הכריז כי מדובר במחקר המקיף והמשמעותי ביותר שנערך בתחום השפעת המוזיקה על הגדלת המכירות במסעדות. אותו מחקר שנפרס על אותן 16 מסעדות פילח נתונים מתוך 2 מיליון עסקאות שנעשו שבהן באותה תקופה של כמעט חצי שנה.
מעבר לגידול בהכנסות באחוזים כפי שציינו, אותם מאגרי נתונים עצומים שנותחו בהובלת פרופסור דאונפלד, הראו שבאותה רשת שנבדקה, היה גידול משמעותי גם במספר הפריטים שנמכרו בזמן השמעת מוזיקה מותאמת מותג לעומת הפריטים שנמכרו בעת השמעת מוזיקה רנדומלית. קינוחים נמכרו בהיקפים של 15 אחוז יותר ואילו תוספות למנות נמכרו ב11 אחוז יותר בזמנים בהם נוגנה מוזיקה ייעודית.
סקר אחר שנערך על פני למעלה מ2000 סועדים מחדד עוד יותר את ההבדלים שבין מוזיקה דמויית מותג לבין מוזיקה אקראית . לא מדובר רק בהקשר של היקף מכירות אלא גם בתחושות סיפוק,רווחה והזדהות של קהל הלקוחות במקום שהפגין באופן חד משמעי הרבה יותר רגשות חיוביים וחמים עת נוגנה ברקע מוזיקה שנבחרה מראש.
בהקשר זה, שווה לשים עין על סטארבקס - ענקית הקפה האמריקנית ולראות איך לקחו בחברה את נושא בחירת המוזיקה ברשת ברצינות וכמה צעדים קדימה.
לצורך כך מינו בסטארבקס 2 אנשי מוזיקה מטעמם. הם אף מכונים אוצרי סטארבקס בידור. ואלה אמונים במשך 2 העשורים האחרונים על הפיקוח והתכנות של כל הצלילים הבוקעים מחנויות סטארבקס ברחבי ארצות הברית. הם בנו ותכננו רשימות השמעה בנות אלפי שעות שהוטמעו ברשת והושמעו בהתאם להלך הרוח הנתון באותו הרגע וכמובן בצורה שתשקף היטב את אופי וחזון החברה ותחבר את קהל הלקוחות הגדול, רגשית ופיזית עם מותגי הרשת השונים.
כך יצרה סטארבקס דריסת רגל משמעותית בעולם המוזיקה כשכחלק מאסטרטגייה, בנתה קשרים עמוקים עם די ג'יי מפורסמים ומוזיקאים בעלי שם עולמי.
לאחרונה, איפשרה החברה ל4 תקליטנים ידועים לבחור את הפלייליסט שהושמע בחנויות שלה ברחבי ארצות הברית.
בהודעה שהוציאה למדיה מנהלת האוצרות של סטארבקס נאמר כי החברה בחרה לתת לאנשי מוזיקה אהובים ופופולריים את המושכות על מנת שישתפו את הפלייליסטים המועדפים עליהם ובכך ישתפו את כלל הלקוחות בטעמם המוזיקלי האישי ומאיזה אמנים הם סופגים את השראתם. אולי לא חשבתם על זה לעומק אבל פעולה שכזו יוצרת הזדהות עמוקה של אנשים שבסהכ באים לקנות קפה ומוצרים נלווים לסטארבקס עצמה. עם השקעה שכזאת, נוצר חיבור רגשי חזק באמצעות המוזיקה בין ענקית הקפה למיליוני לקוחותיה באמריקה.
רוצים גם אתם לאפשר לקהל הלקוחות להנות מפתרון מוזיקה לעסקים חכם? פנו אלינו ונייעץ ללא התחייבות >>